نوشته شده توسط : ایران ماداس

کاهش دردهای مفصلی و عضلانی با ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی، روشی برای درمان دردهای عضلانی هست

 

ارتوکین تراپی چیست؟ و چه مزایا و عوارضی ؟ 

ارتوکین تراپی روشی مدرن و کم تهاجم در خصوص کاهش دردهای مفصلی و عضلانی هست. ارتوکین تراپی عملکردی بیولوژیکی که با هستفاده از تزریق پروتئین های مقوی حاصل از خون بیمار، سبب کاهش التهابات و درد های مزمن می گردد. علاوه بر این، ارتوکین تراپی روند تخریب غضروف و هستخوان های بدن را به تأخیر می اندازد. 

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین تراپی پروسه ای ایمن و مؤثر برای درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی می باشده هست. در این روش درمانی از توانایی طبیعی بدن بیمار برای بازسازی و ارتقای بهبوده است سلامتی هستفاده می میشود. 

 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

به عبارتی در ارتوکین تراپی نمونه ای از خون بیمار هستخراج می میشود و در طی تغییرات فرآوری، تمام فاکتور های رشده هست و پروتئین های ضد التهابی در خصوص بازسازی بافت های معیوب، جدا می گردد. 

 

سپس پس از آماده سازی های آزمایشگاهی، پروتئین های مذکور از طریق تزریق به تاندون، مفاصل و بافت های آسیب دیده سبب کاهش التهابات و درد های عضلانی بیمار می گردد. 

تکنیک ارتوکین تراپی در دنیای کنونی به عنوان روشی کم تهاجم، مدرن، مؤثر و پر کاربرد شناخته می میشود که برای اولین بار توسط جراح ستون فقرات آلمانی به نام دکتر پیتر وهلینگ توسعه یافته هست. 

 

سازمان غذا و داروی کشور آلمان در طی تحقیقات و آزمایش های متعدد در سال 2003 میلادی مجوز بهره گیری از روش کم تهاجمی ارتوکین تراپی را بر روی بدن انسان صادر کرده هست. 

 

روش ارتوکین تراپی توسط دکتر پیتر هلینگ توسعه یافته هست

جهت مشاهده مقاله ینگ برد چیست؟ راهنمای خرید انواع ینگ برد کلیک کنید

 

مراحل آماده سازی سرم ارتوکین 

در روش ارتوکین تراپی نوعی سرم تعدیل شده هسته ی اتولوگ هستفاده می میشود. فرایند تولید سرم بدین جهت هست که حدود 50 الی 60 میلی لیتر خون وریدی از بیمار در لوله های مخصوص تعبیه می میشود. 

 

سپس بالغ بر 24 ساعت خون حاصل از بدن بیمار را به منظور سنتر سازی سیتوکین محافظ یا به عبارتی آنتاگو گیرنده ی اینترلوکین-1، در دستگاهی به نام انکوباتور با درجه حرارتی بالغ بر 37 درجه ی سانتی گراد قرار ه می میشود. 

در واقع در این مرحله، پروتئین های IL-1RA موجود در خون در رهستای تولید پروتئین تحریک می شوند.

 

پس از سنتر سازی خون در دستگاه انکوباتور، حدود 10 دقیقه سانتریفیوژ می گردد. لازم به ذکر هست که دمای مورد نیاز خون سانتریفیوژ منفی 20 درجه ی سانتی گراد هست. همچنین در سانتریفیوژ آزمایشگاهی فاکتور های سازنده ی رشده هست و پروتئین های موجود در خون جدا می میشود و در قالب یک سرم قرار می گیرد. 

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه هستفاده ای ؟ کلیک کنید

 

در نهایت سرم حاصل از خون بیمار، به وسیله ی شفاف سازی سی تی اسکن در محل معیوب ، طبق توصیه ی پزشک در بازه های زمانی یک الی دو مرتبه در طول هفته تزریق می میشود. البته بازه ی زمانی تزریق سرم بر اساس تشخیص پزشک متخصص صورت می گیرد. 

سرم های ارتوکین در فریزر نگه داری می شوند. بدین ترتیب در هر جلسه ی تزریق تع نمونه های مورد نیاز را ذوب می سپس در اتاق عمل مرکز با هدایت دستگاه های رادیولوژی و سونوگرافی به صورت کامل در محل آسیب تزریق می . 

 

هستئوآرتریت، یکی از بیماری های قابل درمان با ارتوکین تراپی هست

 

ارتوکین تراپی در رهستای درمان چه نوع بیماری هایی کاربرد ؟

هستئوآرتریت

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی چیست؟ کلیک کنید

یکی از متداول ترین بیماری هایی که ارتوکین تراپی در تکمیل پروسه ی درمان آن نقش شگفت انگیزی ایفا می کند، هستئوآرتریت می باشده هست. 

هستئوآرتریت گسترده ترین و مزمن ترین نوع از بیماری آرتروز می باشده هست که با تحلیل، تخریب هستخوان، غضروف مفصل و سینوویت همراه هست. 

 

در اکثر موارد عارضه ی هستئوآرتریت دامنه ی حرکتی مفاصل زانو و ران را مختل می سازد. البته لازم به ذکر هست که عملکرد دست، شانه و کمر را نیز تحت تأثیر منفی قرار می دهد. 

البته ارتوکین تراپی برای بیمارانی مناسب هست که مبتلا به آرتروز گرید 1 الی 3 . به طور کلی آرتروز دارای 4 گرید هست. در گرید های 1 و 2 مفاصل بدن به صورت جزئی تخریب شده هسته اند. 

در حالی که در گرید 3و 4 تخریب کامل غضروف، تغییر شکل مفاصل و کاهش فضای مفصل قابل مشاهده هست.

 

اختلال در سیستم عضلانی- اسکلتی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با ورزش یوگا کلیک کنید

اصطلاحی با عنوان بیماری های شغلی رواج یافته هست که حاکی از تحمیل آسیب به بدن در طول فعالیت شغلی . 

یکی از بارز ترین بیماری های شغلی که همواره کارکرد سیستم عضلانی و اسکلتی را مختل می سازد، به فعالیت بدنی شده هستید ورزشکاران باز می گردد. 

 

در واقع ورزشکاران به موجب تحمل فشار بیش از حد به سیستم عضلانی و اسکلتی به التهاب تاندون ها دچار می شوند. 

ارتوکین تراپی در درمان پارگی های مزمن لیگامان، تاندون و رباط مؤثر می باشده هست. 

 

آرتروز ستون فقرات میان مهره ای

یکی از روش های درمان آرتروز ستون فقرات مهره ای، ارتوکین تراپی می باشده هست. در آرتروز ستون فقرات مهره ای، غضروف مفاصل ستون فقرات فرد به موجب کهولت سن و آسیب دیدگی در معرض فرسایش و ساییدگی قرار می گیرد. 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی چیست؟ کلیک کنید

در اکثر موارد آرتروز ستون فقرات به مهره های گردن، کمر و پاهای فرد فشار غیر قابل تحملی را وارد می کند. 

 

آرتروز مفاصل میان مهره های ستون فقرات نوعی تغییر دژنراتیو به شمار می رود که با التهابات فراوان همراه هست. 

ارتوکین تراپی با تزریق سرم تقویتی منجر به کنترل مشکلات کانال و التهابات مفاصل میان مهره ای می گردد. برای درمان آرتروز ستون فقرات،  چهار مرتبه تزریق نیاز هست.

   

ارتوکین تراپی در درمان آرتروز ستون فقرات بسیار مؤثر هست

 

مزیت های بهره گیری از ارتوکین تراپی

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

همانطور که بیان کردیم ارتوکین تراپی، با تزریق نوعی سرم صورت می گیرد که از طریق خون بیمار به دست می آید. این سرم با تقویت اجزای طبیعی خون و با خنثی سازی عملکرد اینترلوکین-1 پروسه ی درمان را تسریع می بخشده هست. 

 

اینترلوکین -1 نوعی پروتئین محافظ در بدن به شمار می رود که به صورت طبیعی در بدن نهادینه شده هسته هست. این پروتئین مسئول بیماری های مفصلی ناشی از التهاب در بدن هست.

یکی از پروتئین های اساسی و مهم در ارتوکین تراپی که نقش مهمی را در کاهش التهابات و ترمیم بافت های عضلانی ایفا می کند، آنتاگو هست. 

 

آنتاگو گیرنده ی اینترلوکین-1 به شمار می رود. در واقع آنتاگو با مبارزه و خنثی سازی اثرات التهابی اینترلوکین-1، سبب کاهش ساییدگی، بهبوده است عملکرد و کاهش التهابات می میشود. 

 

علاوه بر این ارتوکین تراپی در تحریک سازی فاکتور های رشده هست و تولید سیتوکین های ضد التهاب نقش . طبق تحقیقات صورت گرفته در خصوص اثر بخشی ارتوکین تراپی، بیش از 75 درصد بیماران مبتلا به آرتروز مفاصل لگن و زانو به وسیله ی ارتوکین تراپی درمان شده هسته اند. 

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

 

از دیگر مزیت های بهره گیری از ارتوکین تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبوده است بافت های عضلانی

• ترمیم بافت های مفاصل 

• به حداقل رسیدن تخریب غضروف 

• تسریع روند تولید فیبر های غضروفی و عضلانی

• عدم بیهوشی عمومی بیمار

• افزایش دامنه ی حرکت مفاصل آسیب دیده

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

• دارای خاصیت ضد درد مداوم و طولانی مدت

• کند سازی روند التهاب

 

قبل از انجام ارتوکین تراپی از مصرف داروهایی مثل آسپرین خودداری کنید

 

عوارض جانبی ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی نوعی جایگزین برای بهبوده است عملکرد و کاهش درد های التهابی عضلانی و اسکلتی بدن به شمار می رود که با تأخیر اندازی در روند تخریب مفاصل، عمل جراحی را به وقفه می اندازد. 

 

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

لذا این باور کاملا غلط هست که ارتوکین تراپی با رشده هست مجدد غضروف، مانع جراحی می میشود. 

سرم ارتوکین متشکل از ماده ی فعالی بیولوژیکی طبیعی بدن انسان هست. بدین ترتیب عاری از هرگونه مواد افزودنی شیمیایی می باشده هست و عوارض به مراتب کمتری در بدن بیمار ایجاد می کند. 

 

به موجب ایمنی بسیار بالایی که درمان ارتوکین تراپی تنها احتمال می رود در ناحیه ی تزریق، تورم موضعی و احساس درد جزئی شکل بگیرد. 

توجه ه باشید، در رهستای تزریق سرم ارتوکین به منظور جلوگیری از بروز آرتروز سپیتیک، از پزشک مربوطه خوهستار انجام اقدامات احتیاطی سپیتیک در فضای مفصل میشوید.

 

نکات حائز اهمیت در خصوص ارتوکین تراپی

در ارتوکین تراپی موانع حائز اهمیتی در خصوص تکمیل روند درمان وجود ن. اغلب متخصصان توصیه می حدود 5 روز قبل از درمان مصرف مکمل هایی را که موجب خونریزی و کبوده استی می شوند را متوقف کنید. 

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

 

علاوه بر این، از مصرف داروهایی نظیر آسپیرین، ولتارن و نوروفن پرهیز کنید. توصیه می میشود پس از ارتوکین تراپی به مدت 3 الی 4 روز از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید. 

لازم به ذکر هست که نشانه های تورم در محل تزریق سرم معمولا پس از 24 الی 48 ساعت برطرف می گردد.

 

در ادامه موارد منع درمان ارتوکین تراپی را بیان می کنیم:

• در خصوص بیماری که در سه روز گذشته اسهال ه هست

• در خصوص بیماری که در چهار روز گذشته واکسینه شده هسته هست

• در خصوص بیماری که به عفونت های تب دار و حاد مبتلا هست

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

 

وجه تشابه و تفاوت ارتوکین تراپی و  پی آر پی 

در شیوه ی درمان "PRP" به وسیله ی خون فرد بیمار، پلاسمای غنی از پلاکت به دست می آید که در خصوص افزایش سرعت ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده ی مفاصل هستفاده می میشود. 

 

در ارتوکین تراپی نیز به وسیله ی خون بیمار، فاکتور های اساسی رشده هست در محل عارضه تزریق می گردد. علاوه بر این ارتوکین، از توانایی افزایش تع فاکتور های رشده هست برخوردار هست و با مسدود سازی اینترلوکین 1 (به اختصار IL-1) منجر به خنثی کردن پایه های التهابی بدن می میشود. 

 

وجه تمایز دو شیوه ی درمان در روند جداسازی پروتئین ها و فاکتور های اساسی رشده هست می باشده هست. علاوه بر این، در سرم "PRP" نوعی مواد محرک و گلبول های سفید و قرمز وجود . در نتیجه انتظار می رود درمان از طریق پلاسمای غنی از پلاک سبب ایجاد التهاب در بدن گردد. 





:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: